داروسازان
مطالعات جدید پزشکی
جمعه 24 آذر 1391برچسب:, :: 13:35 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

  

علم بیهوشی طی صده اخیر پیشرفت های فراوانی نموده و به کمک علم جراحی امده است به طوری که جراحی بدون بیهوشی عملا غیر ممکن است.اولین داروی بیهوشی که قریب 150 سال پیش بکار گرفته شد داروی اتر Ether بوده است . اتر از طریق استنشاقی سبب بیهوشی موثری می شد و امکان جراحی را فراهم می ساخت.

   

   حالت بیهوشی عمومی: فقدان درد-فراموشی -کاهش هوشیاری-مهار رفلکسها حسی و خودکار-شلی عضلات اسکلتی جهت لوله گذاری است.

بنابراین داروهای بیهوشی را می توان به داروهای کمک بیهوشی شامل مسکنها (مخدرها) آرامبخشها (بنزودیازپینها) که معملا نیم ساعت پیش از بیهوشی تزریق شده و سپس داروهای القاء کننده بیهوشی شامل هوشبرهای وریدی (باربیتوراتها :تیوپنتال و پروپوفول .....)  شل کننده های عضلانی ( ساکسینیل کولین - اتراکوریوم ...) و همچنیین هوشبرهای استنشاقی (خانواده اتر : گازهای بیهوشی : هالوتان - ایزوفلوران و ....) که جهت ابقاء بیهوشی  (maintenance) بکار می روند  تقسیم نمود. 

بنابراین داروهای بیهوشی را بطور کلی به داروهای وریدی که به شکل تزریق داخل وریدی تجویز می شوند و داروهای استنشاقی که همان گازهای بیهوشی بوده و از راه لوله های بیهوشی که از یک طرف داخل ریه بیمار و از طرف دیگر به ماشین بیهوشی متصل بوده است . می توان نام برد.

گازهای بیهوشی که عمدتا از خانواده اتر هستند مولکولهای بسیار فرار بوده که در دمای اتاق معمولا تبخیر شده و دارای فشار درونی ویژه بوده که تحت فشار در ماشین بیهوشی قرار گرفته و در حین بیهوشی با تنظیم فشار گاز می توان عمق بیهوشی را تحت کنترل داشت. این گازها پس از انحلال در خون و طی جریان خون وارد مغز شده و با کاهش فشار گاز سریعا مغز را ترک کرده و مجددا به ریه ها برگشت نموده و سپس دفع می گردند.گازهای بیهوشی معمولا مخلوطی از گاز اکسیژن - گازهای بی اثر - گاز بیهوشی است.

مکانیسم اثر داروهای بیهوشی عمدتا باز نگهداشتن کانالهای مهاری گابا در کورتکس مغز است که سبب افزایش ورود آنیون کلر به درون سلولهای عصبی و کاهش تحریکات عصبی و خاموش شدن فعالیتهای مغزی است که در نتیجه سبب القاء خواب عمیق و عدم هوشیاری و در نهایت بیهوشی است.

تضعیف بیش از حد مغز می تواند خطرناک بوده و سبب قطع فعالیت بصل النخاع و مراکز حیاتی مغز شده و سبب کوما و نهایتا مرگ گردد . لذا تیم بیهوشی همواره مراقب هستند تا عمق بیهوشی تا حد مشخصی ( Stage 3 ) پیش رفته و از پیشرفت بیش از حد ان جلوگیری می کنند.مانیتور کردن جریان خون - ضربان قلب - ریتم قلب - تعداد تنفس در دقیقه  از مهمترین نکاتی است که در حین بیهوشی تحت کنترل است.

در بیهوشی عمومی تنفس ارادی مختل شده (به علت شل شدن عضلات تنفسی ) نیاز است از دستگاه تنفس مصنوعی (ventilator ) استفاده شود که در این دستگاه اکسیژن به همراه گازهای  بیهوشی از طریق لوله های متصل به دستگاه وارد ریه می شود و هوای بازدمی هم از ریه ها گرفته شده و دی اکسید کربن هوای بازدمی توسط جاذب های ویژه برداشت می گردد.

مرحله ریکاوری یا همان بازگشت از بیهوشی یکی از مهمترین مراحل بیهوشی است که در اثر دفع سریع داروهای بیهوشی از بدن غلظت داروهای بیهوشی در خون سریعا کاهش یافته و بیمار به اهستگی هوشیاری خود را بدست اورده و ممکن است با احساس درد و کاهش دمای بدن و لرز خود را نشان دهد . که تزریق داروهای مسکن و ارامبخش و گرم نگه داشتن بیمار در این مرحله ضرورت دارد. در این مرحله بیمار از دستگاه بیهوشی جدا شده و تنفس ارادی خود را آغاز می کند وبه بخش مراقبتهای پس از عمل منقل می گردد.

 : دستگاه بیهوشی  

   Anesthesia machine                                       

 

 

 

 ریزوراترول بطور خاص وابسته به طبقه ای از ترکیبات فیتوفنولیک است . این عامل در گونه خاصي از انگور و بطور کلی توتها از گونه  Vaccinum شامل زغال اخته ها و تمشک وحشی یافت میشود . این عامل در پوست ترکیبات یاد شده با غلظت بالاتری موجود بوده و متاثر از پرورش گیاه تولید کننده میوه در نقاط مختلف جغرافیایی و همچنين عفونت های قارچی میوه دارای مقادیر متفاوتي است . تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده توانایی این عامل را در محافظت بدن ازآترواسکلروز . فعالیت شدید آنتی اکسیدانی و تعدیل نمودن آپولیپوپروتئینهای کبدی . سنتز لیپید .مهار تجمع پلاکتی و تولید ایکوزانوئیدها توسط پلاکتها و نوتروفیلهای انسانی نشان داده است . همچنین اخیرا تاثیر توانایی ریزوراترول در محافظت بدن مقابل عوارض حاصل از داروهای شیمی درمانی در افراد گرفتار سرطانها مشخص گردیده است .  ریزوراترول با مکانیسم خاصی مانع از چرخه سلولی و تبدیل سلول به دو سلول مجزا میگردد و بدین ترتیب از رشد سلولهای سرطانی ممانعت بعمل می آورد . بر اساس تحقیقات مقادیر رنگدانه آنتوسیانین این گونه خاص انگور نیز از بقیه بیشتر است . آنتوسیانین مسوول رنگ ارغوانی و سیاه انگور بوده و فعالیت آنتي اکسیدانی قوی و اثرات ضد سرطانی فراوانی از جمله مهار سنتز DNA  را در سلولهای سرطانی سینه از خود نشان داده است.

  بهمین دلیل ریزوراترول مصرف شده در آب این گونه انگور در فرانسه كه مصرف فراوان دارد دارای خواص پلی فنولیک و آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده است .بیشتر منابع فواید ریزوراترول را اساسا به خاطر تاثیرات آنتی اکسیدانی آن در مهار اکسید شدن کلسترول LDL   و آلفا توکوفرول میشناسند .

چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: 15:44 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

عموماً، درمان داروئي علائم دمانس ناشي از آلزايمر محدود به دو دسته داروئي است كه شامل مهاركنندههاي آنزیم استيل كولين استراز مانند دنپزيل ، گالانتامين و ريواستيگمين و دسته داروهائي كه جديداً تأئيد گرديده است كه شامل آنتاگونيست گيرنده NMDA ، ممانتين  ميباشد. اين داروها موقتاً برخي از تظاهرات بيماري در يك دوره زماني و در گروهي از بيماران كاهش ميدهند اما قادر نميباشد پروسههاي پاتولوژيك را بهبود بخشيده و يا از پيشرفت آنها جلوگيري نمايند. دورنماي درمانهاي موثر در مكانيسم بيماري شامل مهاركنندههاي بتا و گاما سكرتاز  و درمانهاي سيستم ايمني (آنتيباديهاي مونوكلونال بر ضد پروتئين آميلوئيد بتا و واكسنهاي پروتئين آميلوئيد بتا ميباشد). از ديگر درمانها ، تجويز داروهاي ضد التهاب می باشد كه با تظاهرات ناشي از پاسخهاي ميكروگليال، آستروسيت و سيتوكينها كه در مغز بيماران آلزايمري ایجاد می شود، مقابله مينمايند. شواهد اپيدميولوژيك حاكي از آن است كه استفاده طولاني از داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي بخصوص مهاركنندههاي سيكلواكسیژناز- 1 سبب كاهش خطر آلزايمر ميگردد. از طرفی  مطالعه موجود بر روي كشتهاي سلولي و موشهاي حاوي ژن APP ترانسژنيك دلالت بر اين موضوع دارد كه برخي از داروهاي ضد التهاب غيراستروئيدي آثار محافظتي در برابر بيماري آلزايمر دارد. از اين دست دادهها ميتوان به ايبوبروفن كه در پروسه تبديل پروتئين پيشساز آميلوئيد (APP) به محصولات كوچكتر آميلوئيدبتا با 42 اسيد آمينه دخالت دارد، اشاره كرد. كه البته سطح كل پروتئين بتاآميلوئيد را كاهش نميدهد . بالاخره، می توان به آنتياكسيدانتهاي بيشماري كه پاككننده راديكالهاي آزاد بوده و مهاركنندههاي كانال كلسيم، كمپلكس دهنده با فلزات و تعديل كننده برخي از مسيرهاي انتقال پيام نرونها به پروتئين آميلوئيدبتا و پروسههاي التهابي اشاره نمود.

چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: 15:15 ::  نويسنده : دکتر امین عطایی

 

بيماري آلزايمر يك اختلال غيرقابل برگشت و پيشرفت كننده سيستم عصبي ميباشد. كه به تدريج اتفاق ميافتد و منجر به كاهش حافظه ميگردد، همچنين رفتار غيرطبيعي، تغييرات شخصيتي و كاهش توانائي در تفكر ایجاد ميگردد. بيماري آلزايمر به عنوان دمانس همراه با نوردژنراسيون ميباشد. به ويژه، كاهش در ميزان استيل كولين در كورتكس انتروهينال، هيپوكامپ و استرياتوم، قاعده پيشاني، كورتكس مغز اتفاق ميافتد آسيبهاي رفتاري مانند رفتار سرگردان بودن , ايجاد ميگردد. بيماری آلزايمر بيش از 70 درصد كليه دمانسها را شامل ميگردد. بنابراين شناسايي ريسك فاكتور اين بيماري با اهميت است. طي دهه گذشته يك تمايل در دخالت فاكتورهاي عروقي در بيماري آلزايمر پيدا شده است. اكنون كاملاً مشخص گرديده است فاكتورهاي خطر قلبي عروقي و سابقه سكته مغزي يك خطر شديد هم براي دمانس عروقي و آلزايمر محسوب ميگردد.  در بيماري آلزايمر، مرگ نوروني در نواحي حساس مغز كه براي حافظه و يادگيري اهميت دارد، اتفاق ميافتد كه اين مسئله به سبب افزايش توليد و تجمع فرمهاي غيرمحلول پپتيد بتاآميلوئيد شده   كه ميتواند باعث مرگ نورونها گردیده و

سبب القاء اكسيداتيو استرس و مختل كردن هوموستاز سلولي گردد. بتاآميلوئيد استرس اكسيداتيو و آسيب به DNA را در

نورونهاي حاوي پلاك القاءمی كند.

 

رنگدانه زرد چوبه هندی  با نام کورکومین یک ترکیب پلی فنل غیر فلاونوئید که دارای خواص آنتی اکسیدانت و ضد التهاب است   . این ترکیب از اولئورزین استخراج شده از ریزم ( ساقه زیرزمینی ) گیاه بومی هندوستان بدست می آید. مطالعات اپیدمیولوژیک حاکی از آن است که اهالی برخی از ایالات هندوستان که به وفور از این ماده استفاده می کنند 4.4 بار کم تراز مردم ایالت متحده به بیماری آلزایمر دچار می شوند.

  



ادامه مطلب ...

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان